Møteprogram våren 2018

Møteprogram høsten 2018

05. sept.

: Dag Hareide: "Hvordan vil kunstig intelligens forandre samfunnet vårt?

10. okt.

28. nov.

: Shabana Rehmann Gaarder: " Født fri - velkommen hjem"

: "Amerika først. USAs utenrikspolitikk under president Trump"

Onsdag 5. september kl 1900:

"Hvordan vil kunstig intelligens forandre samfunnet vårt?"

Hva vil utviklingen i digital teknologi, robotikk, bioteknologi og nevroteknologi gjøre med oss? Når kunstig intelligens overtar merog mer og vi vokser sammen med maskiner og teknologi. Hva er da et menneske?

OM INNLEDER: Dag Hareide er forfatter, nødhjelpsarbeider, naturvernforkjemper, dialogarbeider og organisasjonsleder. Han har magistergrad i sosiologi og doktorgrad fra USA i tillegg til diverse universitetsgrader. Han har bl.a. vært lærer og rektor i uike skoleslag, vikarprest i Den norske Kirke, generalsekretær i Kirkens Bymisjon og daglig leder i Regnskogfondet. I 2015 ble han utnevnt til ridder av St. Olavs orden for ekstraordinært samfunnsengasjement.

Onsdag 10. oktober kl 19.00

"Født fri - velkommen hjem".

Stiftelsen "Født fri" tar opp kampen for individets frihet i det multietniske Norge. Den har fokus på å bekjempe blant annet æres- og skamkultur, negativ sosial kontroll og tvangsekteskap.

OM INNLEDER: Shabana Rehman Gaarder er prisbelønt performancekunstner, standupkomiker, dramatiker og spaltist. Hun markerte seg i ung alder som en sterk stemme i samfunnsdebatten. Shabana har gjennom hele sitt virke engasjert seg i kampen for likestilling, frihet og ikkevold.

Onsdag 28. november kl 19.00

"Amerika først - USAs utenrikspolitikk under president Trump"

Trumps utenrikspoitikk og resultatet av Kongressvalget i november 2018.

OM INNLEDER: Gro Holm har vært utenrikskorrespondent i USA for NRK siden 2013. Hun har tidligere vært korrespondent i Moskva. Hun har jobbet i NRK siden 1982, og er utdannet cand.mag med bl.a. statsvitenskap, sosiaøkonomi og historie.

Møtene er åpne for alle. Merk at møtene foregår i Kihlegalleriet, Apenesgården, Horten

Kr 100,- for medlemmer, kr 150,- for gjester. Vipps 21779