Møteprogram høsten 2018

Møteprogram høsten 2018

05. sept.

: Dag Hareide: "Hvordan vil kunstig intelligens forandre samfunnet vårt?

10. okt.

28. nov.

: Shabana Rehmann Gaarder: " Født fri - velkommen hjem"

: Gro Holm: "Amerika først. USAs utenrikspolitikk under president Trump"

Onsdag 5. september kl 1900:

"Hvordan vil kunstig intelligens forandre samfunnet vårt?"

Hva vil utviklingen i digital teknologi, robotikk, bioteknologi og nevroteknologi gjøre med oss? Når kunstig intelligens overtar mer og mer og vi vokser sammen med maskiner og teknologi. Hva er da et menneske?

OM INNLEDER: Dag Hareide er forfatter, nødhjelpsarbeider, naturvernforkjemper, dialogarbeider og organisasjonsleder. Han har magistergrad i sosiologi og doktorgrad fra USA i tillegg til diverse universitetsgrader. Han har bl.a. vært lærer og rektor i uike skoleslag, vikarprest i Den norske Kirke, generalsekretær i Kirkens Bymisjon og daglig leder i Regnskogfondet. I 2015 ble han utnevnt til ridder av St. Olavs orden for ekstraordinært samfunnsengasjement.

Onsdag 10. oktober kl 19.00

"Født fri - velkommen hjem".

Stiftelsen "Født fri" tar opp kampen for individets frihet i det multietniske Norge. Den har fokus på å bekjempe blant annet æres- og skamkultur, negativ sosial kontroll og tvangsekteskap.

OM INNLEDER: Shabana Rehman Gaarder er prisbelønt performancekunstner, standupkomiker, dramatiker og spaltist. Hun markerte seg i ung alder som en sterk stemme i samfunnsdebatten. Shabana har gjennom hele sitt virke engasjert seg i kampen for likestilling, frihet og ikkevold.

Onsdag 28. november kl 19.00

"Amerika først - USAs utenrikspolitikk under president Trump"

Trumps utenrikspoitikk og resultatet av Kongressvalget i november 2018.

OM INNLEDER: Gro Holm har vært utenrikskorrespondent i USA for NRK siden 2013. Hun har tidligere vært korrespondent i Moskva. Hun har jobbet i NRK siden 1982, og er utdannet cand.mag med bl.a. statsvitenskap, sosiaøkonomi og historie.

Møtene er åpne for alle. Merk at møtene foregår i Kihlegalleriet, Apenesgården, Horten

Kr 100,- for medlemmer, kr 150,- for gjester. Vipps 21779